I made this widget at MyFlashFetish.com.

Followers

SILA TINGGALKAN LINK ANDA....TQ..MUAHHHSS

HALWA TELINGA

Selasa, Mac 10, 2009

Gulai Ikan Nyok Nyok & Sotong Goreng Tepung


Ari ni cam malas ja..nk en3 blog ni...memandangkan dah tak tahu apa nak en3..jadi zura selitkan gambar menu yang zura masak kemarin...Gulai Ikan Nyok Nyok & Sotong Goreng Tepung...zura tak la pandai sgt..tapi kalu kawan-kawan nak try tu....resepi cara zura la...mungkin resepi kawan-kawan berlainan...dari zura...


Gulai Ikan Nyok Nyok

Bahan-bahan :

5 ketul ikan nyok-nyok
1 1/2 peket serbuk kari (gaul dgn sedikit air hingga sebati)
2 biji bawang merah & 2 ulas bawah putih (ditumbuk dan dicampur dlm rempah kari)
Sedikit air asam jawa (campur dlm rempah kari)
2 sudu besar cabai kering mesin (campur dlm rempah kari)
2 biji bawang merah (utk menumis)
2 ulas bawang putih (utk menumis)
Sedikit rempah campur
Daun kari
Santan secukupnya
Garam
Minyak masak
1 biji buah tomato kurang masak (dipotong empat)
1 biji bawang besar (dipotong empat)

Cara-cara :

Rempah kari digaul dgn air, air asam jawa, bawang putih & bawang merah yang ditumbuk,
dan 2 sudu besar cabai kering mesin. Gaul sebati

Panaskan minyak dan tumis bawang merah & putih yang dipotong, rempah campur dan daun kari. Pastu masukkan rempah kari yang telah digaul sebati tu.

Bila rempah tadi dah naik minyak masukkan santan. Bila gulai tadi dah masak kecilkan api sedikit dan masukkan ikan nyok nyok, buah tomato & bawang besar yang dipotong empat tadi.

Bila dah masak leh la dihidangkan.

Selain tomato & bawang besar..leh gak masukkan sayur bendi.


Sotong Goreng Tepung

Bahan-bahan :

Sotong dibersihkan (dipotong bulat)
3 sudu besar tepung gandum
2 sudu besar tepung beras
1/2 sudu serbuk kunyit
1 sudu kecil garam
1 biji telur ayam (dikacau)
Minyak masak yang banyak

Cara-cara :

Panaskan minyak dengan api yang sedang dan pastikan minyak yg banyak utk menggoreng. Kira sotong leh tenggelam la dlm minyak tu.

Tepung gandum & tepung beras, serbuk kunyit dan garam digaul.

Sotong digaul dengan telur ayam dan kemudian disalut dgn campuran tepung. Masukkan dalam minyak tadi.

Goreng hingga warna keemasan.

4 ulasan:

IxoRa berkata...

Kak, sotong goreng tu tak liatkan? takut goreng jadi liat plak.....

pandai masak.... :D

aZuRa AhMaD berkata...

tak...mungkin ikut jenis sotong la...rasanya..kdg2..bila goreng meletop gak..tapi kali nie tak...kalu tak nk kena ada tudung periuk la utk keselamatan terpercik myk..hehehe..ixora..cuba la try....

~ eila'z ~ berkata...

wah... nampak macam sedap jer...ni mesti pandai masak..

kalau la rumah zura dekat...ari2 eila datang belajar masak..hehe

aZuRa AhMaD berkata...

>>> eila'z : kak zura pun kdg2 rujuk kat resepi gak...tak pandai pon...cuma rajin blaja ja.

kalau umah dkt dgn umah kak zura..bkn kata datang blaja...dtg mkn skali laa..ari2...hehehe