I made this widget at MyFlashFetish.com.

Followers

SILA TINGGALKAN LINK ANDA....TQ..MUAHHHSS

HALWA TELINGA

Khamis, Januari 08, 2009

Kek Coklat Lembap

.: Kek Coklat Lembap & Kek Carot :.


Nampak sedap tak kek kat pic tu?kiter la yang buat kek tu masa adik perempuan yg no. 3 bertunang thn lepas....sukerlah kalau bab memasak ni..tapi kadang-kadang rujuk dari resepi gak. Kalau boleh nak berniaga jual kek ke...tapi kalau kiter dapat pindah ke rumah baru di Sg. Petani...memang niat nak berniaga kek..tapi nak masuk kursus memasak dulu ler...amik ilmu..satu lagi cukup suka dgn cupcakes....dekorasi yang berwarna-warni...kadang geram jer tgk...kat sini kiter nak bagi resepi Kek Coklat Lembap..resepi ni pon amik dari internet. Kalau ada aper-aper jamuan kat umah tu @ time raya mesti adik-adik minta buat kek nie minta bawa balik Sg Petani. selamat mencuba yer..lagipun family kiter suka kek ni..sedap sangat....

KEK COKLAT LEMBAP

Bahan A.
1 cawan air
1 cawan coklat / koko
1/2 cawan gula halus


Bahan B.
250 gm Buttercup
2 cawan gula halus ( kiter guna 1 1/2 cawan jer sbb nanti manis sgt)
2 cawan tepung kek (kdg lebihkan skit)
6 biji telur ayam ( guna lima biji pun boleh Gred B)
1 sudu teh vanilla

Cara-caranya..

Bahan A.
1. Bahan A disatukan & diletakkan ke dalam periuk (double boiler)
2. Panaskan di atas api yang kecil.
3. Kacau sehingga ia likat
4. Biarkan seketika


Bahan B.
1. Pukul butter sama gula hingga kembang
2. Masukkan telur satu persatu dan pukul lagi
..
3. Masukkan esen vanila
4. Masukkan tepung kek berselang seli dengan bahan A tadi
5. Kacau hingga sekata
6. Masukkan dlm loyang & bakarlah dgn api yg sederhana

2 ulasan:

nike nazira berkata...

er...bakar suhu brape & brape lama?

aZuRa AhMaD berkata...

zura agak jer..dalam 180 ja..pastu oven lak kecik jer..lama skit masak..dalam 1 1/2 jam gak le...try ler nazira...zura amik dari internet ja resepi tu.