I made this widget at MyFlashFetish.com.

Followers

SILA TINGGALKAN LINK ANDA....TQ..MUAHHHSS

HALWA TELINGA

Ahad, Jun 21, 2009

Kek Coklat Lembap

Ari ni zura nak bagi resepi 'KEK COKLAT LEMBAP'...lama dah zura nak masukkan resepi & gambar kek yg zura buat masa besday zura bln 3 aritu....terutama si datin yang nak sgt resepi nih....harap-harap kawan leh la try resepi zura nih...


KEK COKLAT LEMBAP

Bahan A.
1 cawan air
1 cawan coklat / koko
1/2 cawan gula halus


Bahan B.
250 gm Buttercup

2 cawan gula halus ( kiter guna 1 1/2 cawan jer sbb nanti manis sgt)
2 cawan tepung kek (kdg lebihkan skit ja)

6 biji telur ayam ( guna lima biji pun boleh Gred B)
1 sudu teh vanilla


Cara-caranya..

Bahan A.

1. Bahan A disatukan & diletakkan ke dalam periuk (double boiler)
2. Panaskan di atas api yang kecil.
3. Kacau sehingga ia likat

4. Biarkan seketika



Bahan B.

1. Pukul butter dan gula hingga kembang


2. Masukkan telur satu persatu dan pukul lagi..
3. Masukkan esen vanila


4. Masukkan tepung kek berselang seli dengan bahan A tadi


5. Kacau hingga sekata


6. Masukkan dlm loyang & bakarlah dgn api yg sederhana.



Untuk topping kek :
1/2 tin susu pekat
1 sudu teh esen vanila
1/2 cawan minyak jagung
1/2 cawan serbuk koko
sedikit garam


Cara membuatnya :
Campurkan susu, koko dan minyak
Masak di atas api yang sederhana sehingga pekat
Masukkan garam & esen vanila
Tuangkan ke atas kek dan hiaskan dgn coklat urai


Ni la kek yang dah zura hiaskan....untuk dibawa ke opis masa besday zura bln 3 aritu..waktu tu kat opis di Kangar...Alhamdulillah..dapat pujian positif dari kawan-kawan....sedap kata mereka...kalau pegi opis lama tu..ada la yang minta zura datang bawa kek lain kali....hehehe..resepi ni..zura guna sukatan cawan yang sama..

Selamat Mencuba yaa....


6 ulasan:

Datin Paduka Bokbong berkata...

eee...choc moist!!suke3!!
THANX zura sebab tak lupa publish recipe ni. sy sdri pn dh tlupa!
i'Allah, nti nk cuba recipe zura ni..mst BEST!
*drooling*

TENGS! TENGS! TENGS!

;D

T.u.Y.a berkata...

wahhhhhhhhhh!!!!bestnye kek dia..
nak wat jugak..nak wat jugak..
x yah beli kek dah kan kak..jimat belanja,puas hati..yum yum!!!

aZuRa AhMaD berkata...

>> datin : hehehe..zura tak lupa tau....bila ada kelapangan skang nie baru leh masukkan resepi kek tu...cubalah..mmg sedap...resepi tu amik dari internet

buat la kat datuk budi tu....hahaha

aZuRa AhMaD berkata...

>> tuya : buat..jgn tak buat...hehehe...mmg sedap kalu buat sendiri...

roslina berkata...

sedapnye........
nk buat tapi malas....
t lah akan ku buat jugak ni...

aZuRa AhMaD berkata...

>> roslina : hahaha....alah..rajin la...hehehe..cuba tau...buat sndiri lagi puas ati...pastu husband puji sedap...hik..hik